برای توسعه روابط ایران و اندونزی، موافقت نامه های تعرفه ترجیحی امضا گردد

به گزارش مهسان بلاگ، معاونت بین الملل اتاق ایران به منظور آنالیز فرصت ها و ظرفیت های تجاری بین ایران و اندونزی در شرایط مالی کنونی، نشستی را با حضور رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اندونزی برگزار کرد.

برای توسعه روابط ایران و اندونزی، موافقت نامه های تعرفه ترجیحی امضا گردد

در این نشست مهم ترین ظرفیت های پیش روی دو کشور به خصوص در حوزه های خدمات فنی و مهندسی، صنعت و معدن و کشاورزی تشریح شد.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران در تشریح مهم ترین ظرفیت های اقتصادی ایران و اندونزی گفت: کشور اندونزی یکی از عظیم ترین و پرجمعیت ترین کشورهای اسلامی است که عظیم ترین اقتصاد شرق آسیا را به خود اختصاص داده است و بیشتر جمعیت فعال در این کشور در حوزه کشاورزی و بنگا ه های کوچک و متوسط فعالیت دارند.

معاون امور بین الملل اتاق ایران با تأکید بر اهمیت اندونزی در منطقه آسه آن، این کشور را به عنوان پلی برای ورود کالاهای ایران به کشورهای حوزه آسه آن توصیف کرد و از طرفی با توجه به موقعیت استراتژیک اندونزی، بر اهمیت همکاری های چندجانبه تأکید کرد.

او اضافه کرد: در رایزنی هایی که با مقامات اندونزی انجام شده، آن ها بسیار مایل هستند تا ایران واردنماینده روغن پالم از اندونزی باشد. معاون امور بین الملل اتاق ایران در همین زمینه ایجاد سازوکاری برای راه اندازی مکانیزم تهاتر را موردتوجه قرارداد.

کرباسی فراوری انبوه برنج، کاکائو، روغن نخل و نارگیل را از مهم ترین فرصت های همکاری ایران و اندونزی در حوزه کشاورزی مطرح نمود. او همچنین کشور اندونزی را یکی از مهم ترین بازارهای مصرفی برای صادرات خرمای ایران معرفی کرد.

کرباسی اعلام کرد: در بخش صنعت و معدن، این کشور رشد بسیار خوبی داشته است و در بخش اکتشاف معادن اقدامات حائز اهمیتی می تواند بین ایران و اندونزی صورت گیرد. به خصوص که دو کشور علاقه مند به توسعه روابط با یکدیگر هستند و عزم دولت ها برای توسعه روابط جزم است.

معاون امور بین الملل اتاق ایران در شرح کمی حجم روابط ایران و اندونزی اضافه کرد: در مقطع زمانی حجم روابط دو کشور تا 2 میلیارد دلار تحقق پیدا کرد در سال های 96 و 97 هم حجم تجارت بین دو کشور از رشد کیفی قابل توجهی برخوردار بود و حجم روابط ایران و اندونزی 916 میلیون دلار به صورت مستقیم بوده است. هرچند در همین زمان، به وسیله کشورهای حاشیه خلیج فارس، مقادیر قابل توجهی کالا مبادله شده است.

او با اشاره به توافق های دوجانبه بین دو کشور، گفت: قرار بود تا در قالب سرمایه گذاری های مشترک، همکاری های بلندمدت دو کشور رقم بخورد و بعد از سفر رئیس جمهوری، مذاکراتی به وسیله سازمان توسعه تجارت نیز در مورد امضای موافقت نامه های تعرفه های ترجیحی که نقش مهمی در تسریع و تسهیل تجارت دارد، صورت گرفت اما متأسفانه به نتیجه نرسید.

کرباسی توضیح داد: زمانی خطوط کشتیرانی مستقیم بین ایران و اندونزی برقرار بود و هزینه تجارت را به شدت کاهش می داد اما متأسفانه در حال حاضر این خطوط محدود است و فعالان اقتصادی ما مجبور هستند از بنادر کشورهای ثالث اقدام نمایند که به همین دلیل هزینه تجارت آن ها را به شدت افزایش داده است.

ضرورت راه اندازی پرواز مستقیم بین تهران و جاکارتا و متنوع کردن کالاهای صادراتی به اندونزی ازجمله مهم ترین پیشنهادهای معاون امور بین الملل اتاق ایران برای بهبود سطح روابط تجاری ایران و اندونزی عنوان شد.

کرباسی همچنین با اشاره به عضویت اندونزی و ایران در سازمان همکاری اسلامی و گروه هشت کشور اسلامی درحال توسعه (دی 8)، تأکید کرد دو کشور علاوه بر همکاری های دوجانبه، می توانند همکاری های چندجانبه را نیز در دستور کار قرار دهند.

بعدازآن یدالله طاهرنژاد، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اندونزی، فرصت های ورود به بازار اندونزی در حوزه های مختلف را تشریح کرد.

او جمعیت بالای 260 میلیون نفر این کشور، دارا بودن منابع طبیعی فراوان از جمله گاز، زغال سنگ، روغن پالم، لاستیک طبیعی، طلاو ...، برخورداری از موقعیت منطقه آزاد تجاری و تعرفه صفر در تجارت کالا و خدمات بین اعضا و موقعیت استراتژیک در منطقه شرق آسیا به عنوان قطب آینده رشد اقتصادی دنیا را به عنوان مهم ترین مزیت های اندونزی مطرح نمود.

او با تأکید بر اهمیت قرابت فرهنگی و همکاری تنگاتنگ میان مردم و بخش خصوصی ایران و اندونزی، به شرح مهم ترین فرصت های پیش رو برای حضور مؤثر فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه خدمات فنی مهندسی، مسکن، ارتباطات، صنایع غذایی، فرش، آرایشی و بهداشتی، گیاهان دارویی، انرژی های خصوصا تجدیدپذیر، آموزش و تحقیقات، توریسم، ایجاد پالایشگاه، خودرو و قطعات آن، فولاد و محصولات فولادی و ... پرداخت.

با ارایه شرحات رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اندونزی، محسن چمن آرا رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران ضمن اعلام آمادگی این کمیسیون برای انجام پروژه های ساختمانی به صورت پیمانکاری، مشاوره ، اجرا و مدیریت پروژه ها، بر ضرورت ایجاد سازوکاری به منظور آشنایی تشکل های خدمات فنی و مهندسی اندونزی با ظرفیت های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی تاکید نمود.او تامین اقتصادی و نحوه تحقق خواسته حقوقی را از مهم ترین موانع حضور فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی در اندونزی مطرح نمود.

او در همین زمینه برگزاری نمایشگاه های مجازی در شرایط فعلی را راه چاره مناسبی برای آشنا کردن بخش خصوصی اندونزی با توانمندی های حوزه خدمات فنی و مهندسی ایران مطرح نمود.

متن کامل گزارش فرصت های اقتصاد اندونزی را از اینجا بخوانید.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79818

به "برای توسعه روابط ایران و اندونزی، موافقت نامه های تعرفه ترجیحی امضا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای توسعه روابط ایران و اندونزی، موافقت نامه های تعرفه ترجیحی امضا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید